WTCC kampioen Thed Bjork gebruikt karten als training

2021 WTCR Thed Bjork

Thed Björk zwaait de vlag voor Zweden in het WTCR en begint het seizoen 2021 vol vuur en volledig gefocust op het winnen van een tweede FIA ​​World Touring Car-titel na zijn WTCC-triomf in 2017.

Om dat te doen, moet de 40-jarige een groot aantal rivalen verslaan, niet in de laatste plaats zijn drie Lynk & Co-powered Cyan Racing-teamgenoten in hun met Goodyear uitgeruste Lynk & Co 03 TCR’s, Yann Ehrlacher, Yvan Muller en Santiago Urrutia. . Dit is wat hij te zeggen heeft.

Het is nog even wachten tot het WTCR-seizoen 2021 van start gaat, maar hoe beoordeelt jij je kansen om de koning van het WTCR te worden?
“Nou, mijn kansen op succes worden juist groter. Vorig jaar had ik het een beetje moeilijk en speelde ik beslist een teamspel. Maar dit jaar ben ik vrij om me op mezelf te concentreren en zal ik mijn skelter gebruiken als echt goede training. In 2016 en 2017 heb ik veel gereden om me voor te bereiden en ik concentreer me erop om dit weer te doen voor het nieuwe seizoen. ”

Hoe helpt karting je en hoe vertaal je de vaardigheden die je aan boord opdoet naar het WTCR?
“Het belangrijkste is het gevoel van snelheid. Hij is eigenlijk sneller dan mijn raceauto, dus het is echt een goede oefening voor je geest. Maar het is ook goed voor je conditie en voor je flow. Als je in de flow zit, werkt alles en hoe meer je rijdt, hoe beter het is. De focus voor dit jaar ligt op veel autorijden. “

Hoeveel sessies zou je in een normale week in je kart doen?
“Mijn plan is om twee sessies per week te doen. Er is een baan in Göteborg en ook een in Karlskoga, mijn thuisbaan, waar ze ook een kartbaan hebben, dus ik kan op beide plaatsen tijd doorbrengen omdat ik huizen in de buurt van beide heb. Het is een kart met versnellingsbak, 125cc en ik werd Zweeds kartkampioen in 1997, dus ik heb wat ervaring. Ik heb vele jaren in skelters gereden, het is zo leuk. “

Vooruitkijkend naar het geplande eerste WTCR-evenement van 2021 in Duitsland, heb je duidelijk een sterk record op de Nürburgring Nordschleife, maar hoe zeker ben je om daarop voort te bouwen?
“De bevestiging dat het evenement op de Nürburgring aan de gang was, was gewoon fantastisch, want ik hou van die plek en het is sterk voor mij. Ik hoop dat ik mijn raceauto dit jaar naar een hoger niveau kan tillen. Dan hoop ik echt dat we Vila Real kunnen doen na de Nordschleife en voortbouwen op wat voor mij sterke tracks zijn. “

Maar baart het starten van het seizoen op zo’n lastige baan je geen zorgen?
“Het is fantastisch, kom maar op! Hoe moeilijker hoe beter het voor mij is, want meestal ben ik erg snel in het snel starten, ik vlieg vanaf het begin en dat is wat ik leuk vind. “

Kan het team, gezien de kracht van jou en je teamgenoten, de titeluitdaging van meer dan één coureur ondersteunen of moet de focus zoals in 2020 alleen op één coureur liggen?
“We hebben de teamwedstrijd vorig jaar zo goed gedaan, maar vorig jaar was een heel bijzonder seizoen omdat we niet wisten hoeveel races er zouden worden gereden.” We wisten niet of we meer races zouden moeten annuleren nadat we waren begonnen, dus het was nog belangrijker om altijd één coureur aan de top te hebben. Dit jaar, ondanks alle strijd in de wereld, hebben we er vertrouwen in dat we meer van een seizoen zullen hebben en dat het gemakkelijker is om vanaf het begin met een gratis gevecht te beginnen. Het is duidelijk dat als we aan het einde van het seizoen komen, we elkaar meestal zullen moeten helpen, afhankelijk van wie het sterkste seizoen heeft gehad. “

Als je weer een teamspeler zou moeten zijn, is dat dan een prospect waar je mee om kunt gaan?
“Ik ben waarschijnlijk een van de gemakkelijkste teamspelers ter wereld, want als het team wint, win ik. Dat brengt me ook zo ver in mijn carrière. Ik kreeg de kans lang geleden bij Volvo en [Cyan baas] Christian Dahl, dus ik ben beslist een teamspeler. Maar nu zijn de handschoenen uit. Ik ga het seizoen niet beginnen als teamspeler. Ik ga me concentreren op winnen. “

Je hebt wat tijd in de auto en met je teamgenoten gehad tijdens de test op MotorLand Aragón vorige maand. Is dat volgens plan verlopen en hoe kan die test u helpen voor het komende seizoen?
“Dat was gewoon een shakedown met de auto’s en er komen er nog meer voor de eerste race. Met deze bijzondere situatie veroorzaakt door de pandemie moeten we veel moeite doen met Zoom-oproepen, op afstand werken, dit soort dingen. Het is niet normaal en iedereen past zich aan, maar als coureur ben je gewoon blij om de baan op te gaan en met het team te werken, soms ben je zelfs nog gelukkiger omdat je doet waar je van houdt. “

Is je baan minder leuk en uitdagender met alle beperkingen die er zijn?
“Het is het tegenovergestelde. Het is leuker om eropuit te gaan en te rijden en te doen waar je van houdt, omdat je het zo op prijs stelt. Veel bedrijven vechten echt om te overleven, dus ik ben erg blij en trots dat ik nog steeds kan rijden. Maar wat ik graag zou willen, is de fans weer op de baan ontmoeten, want je geniet nog meer van het werk. Zonder de fans vermindert het de sfeer, maar het is nog steeds erg leuk voor de coureurs om te racen. “

De WTCR keert in november terug naar China en natuurlijk naar het Ningbo International Speedpark. Hoe spannend is die gedachte?
“Het is erg belangrijk voor ons. We willen daar naartoe en we willen de fans ontmoeten, we willen verbonden zijn met onze thuisbasis en meestal is het een heel goede baan voor het racen en ook voor mij. In 2018 was ik onaantastbaar, maar ik denk dat Yvan sindsdien de baan heeft geleerd [zoals we zagen toen hij beide races won in 2019]! Het gaat om het gevoel in de auto. Ik moest mijn gevoel terug in de auto krijgen en tegen het einde van vorig seizoen begonnen we dat correcter te krijgen. “

Je hebt in het verleden het FIA World Touring Car Championship gewonnen, maar hoeveel zou je het leuk vinden om dit seizoen de WTCR-titel te winnen?
“Ik heb gewacht sinds 2017, dus ik wil absoluut winnen. In mijn eerdere carrière toen ik het Zweedse toerwagenkampioenschap won, zou ik het volgende seizoen snel weer in de strijd zijn en je zou het altijd weer willen doen. Ik wil weer winnen en met Yann in het team, die vorig jaar de titel won, weten we dat het voor ons mogelijk kan zijn. We moeten gewoon slim zijn en ons weer focussen. Het winnen van de titel dit jaar is mijn doel, maar om dat doel te bereiken, wil ik gaandeweg een aantal goede overwinningen behalen als mijn kleine doelen en vervolgens de titel aan het eind winnen als mijn grote doel. En je krijgt veel punten voor het winnen van races. “