WTCR Koning Yann Ehrlacher laat van zich spreken winst in kampioenschap

2020 Yann-Ehrlacher FIA WTCR

Hij is de koning van het WTCR nadat hij afgelopen november de WTCR – FIA World Touring Car Cup had gewonnen tijdens de confrontatie met het seizoen 2020 op MotorLand Aragón in een Cyan Racing Lynk & Co 03 TCR op Goodyear-banden.

In de aanloop naar de titeljacht in 2021 die van 3 tot 5 juni plaatsvindt tijdens de WTCR Race of Germany, vertelt de Fransman Yann Ehrlacher, 24, over fitnesstraining, ijsraces en manieren vinden om te verbeteren in een vraaggesprek met de officiële WTCR website. Hij onthult ook zijn voorkeur voor de legendarische Nürburgring Nordschleife, ‘s werelds zwaarste racecircuit en locatie van de nieuwe seizoensopener, en nog veel meer.

Met het aftellen naar het nieuwe seizoen, hoe blijf je scherp en in vorm?
“Ik train veel op mijn fiets, ik leg 250 kilometer per week af. Maar als het buiten te koud is, heb ik mijn thuistrainingsapparaat zodat ik mijn fiets binnen kan zetten. Ik gebruik ook een fietssimulator zodat ik met andere jongens kan fietsen, zoals Bebu [Néstor Girolami] en het is best leuk. Binnenkort gaan we testen voor het nieuwe seizoen, in een poging nieuwe dingen te ontwikkelen op technisch gebied. Maar aan mijn kant ben ik voornamelijk aan het fietsen en zal ik ook behoorlijk wat esports doen. ”

Moet jij je dieet volgen, iets dat je bij de eerste lockdown heel serieus nam?
“In de winter is het altijd iets moeilijker om je dieet scherp te houden. Als je klaar bent met het seizoen, geniet je een beetje van jezelf en word je twee of drie kilo zwaarder. Maar sinds eind januari kom ik weer terug op een normaal dieet en mijn volledige training en zit ik nu weer in een normale routine. “

Maakt skiën ooit deel uit van je trainingsschema of is dat verboden vanwege de risico’s?
“Ik was aan het skiën sinds ik drie jaar oud was en ik vond het geweldig, maar het is veel te gevaarlijk [als je aan het racen bent]. Het is gemakkelijk om zelf een ongeluk te krijgen, maar het is niet gemakkelijk om met iemand anders om te gaan die misschien niet over de juiste vaardigheid of talent beschikt. Dus sinds ik begon met racen, stopte ik met skiën. “

Hoe belangrijk was uw deelname aan de Trophée Andros, hoe kan het je helpen?
“Het is goed voor de vaardigheden en houdt je scherp en actief tijdens de winter. Het is niet zoals WTCR-races, maar je hebt een start, je hebt kwalificatie en rijden in die gladde omstandigheden is best interessant en geeft je meer zelfvertrouwen om te rijden als je je moet aanpassen. Ik weet niet zeker of ik zo’n goed resultaat zou hebben behaald op de Nürburgring Nordschleife als ik niet de ervaring van deze serie had gehad, dus het is absoluut een goede zaak. “

Je reed voor het team van je oom Yvan Muller, was je blij met je Trophée Andros-seizoen?
“Hij is echt een goede teambaas en we hebben een goed seizoen gehad. Het was een beetje moeilijk op het einde met wat technische dingen, maar we hebben veel podiumplaatsen behaald en we hebben een race gewonnen. We hebben het kampioenschap niet gewonnen en als je begint met het winnen van kampioenschappen, ben je altijd een beetje verdrietig als je niet wint. “

Geeft het winnen van de WTCR-titel je ooit de overtuiging dat jij je succes kunt voortzetten?
“Ik wil mijn succes niet voortzetten, ik wil gewoon meer winnen, dat is alles. Als je eenmaal wint, besef je dat het mogelijk is, dus denk er zeker aan om weer kampioen te worden. Maar dan is er een heleboel dingen die je moet samenstellen om kampioen te worden en je denkt aan al deze dingen. Omdat je je realiseert dat het mogelijk is, wordt het een beetje gemakkelijker om erover na te denken en ernaar uit te kijken om weer kampioen te worden. “

Zal de druk om je titel te verdedigen groter zijn dan überhaupt de titel winnen?
“De druk ligt meer op mijzelf. Als je een goed jaar doet, ben je altijd bang om het volgende jaar iets minder te doen. Als ik wat druk heb, is dat omdat ik iets meer wil leveren dan vorig jaar. Mijn enige doel is om tevreden te zijn met het werk dat ik doe en ik sta niet onder druk van wat de ander zal denken of ik kampioen ben of niet, omdat ik dat ooit was. Het is gewoon van mijn kant dat ik blij ben met wat ik lever. “

Hoe kun je, nadat je de titel hebt gewonnen, meer leveren?
“Er waren een paar fouten. Zelfs als we het kampioenschap zouden winnen, was er misschien een race of een andere die we hadden kunnen winnen en ik heb een paar fouten gemaakt tijdens de kwalificatie. Natuurlijk kun je niet meer hebben dan het winnen van de titel. Oké, ik heb niet de meeste overwinningen behaald tijdens het seizoen, dus ik was hier een beetje teleurgesteld over, maar uiteindelijk was het belangrijkste om de titel te winnen. Nu wil ik meer in termen van het maximaliseren van mijn kans en mijn werk om er zeker van te zijn dat alles op de juiste manier verloopt. Zelfs als we wonnen, waren er een paar fouten die ik niet nog een keer wil maken. “

U heeft in 2020 geen DHL Pole Position opgeëist. Is kwalificatie een gebied dat u moet verbeteren?
“Ja, precies, dat is een van de dingen die ik wil optimaliseren, want ik ben een beetje meer gericht op het afleggen van een volledige ronde samen met alle sectoren. Dat is een van de dingen die ik wil verbeteren. “

Hoe kun je, nadat je de titel hebt gewonnen, meer leveren?
“Er waren een paar fouten. Zelfs als we het kampioenschap zouden winnen, was er misschien een race of een andere die we hadden kunnen winnen en ik heb een paar fouten gemaakt tijdens de kwalificatie. Natuurlijk kun je niet meer hebben dan het winnen van de titel. Oké, ik heb niet de meeste overwinningen behaald tijdens het seizoen, dus ik was hier een beetje teleurgesteld over, maar uiteindelijk was het belangrijkste om de titel te winnen. Nu wil ik meer in termen van het maximaliseren van mijn kans en mijn werk om er zeker van te zijn dat alles op de juiste manier verloopt. Zelfs als we wonnen, waren er een paar fouten die ik niet nog een keer wil maken. “

Je hebt in 2020 geen DHL Pole Position opgeëist. Is kwalificatie een gebied dat u moet verbeteren?
“Ja, precies, dat is een van de dingen die ik wil optimaliseren, want ik ben een beetje meer gericht op het afleggen van een volledige ronde samen met alle sectoren. Dat is een van de dingen die ik wil verbeteren. “

Denk je dat je gebrek aan ervaring heeft bijgedragen aan enkele van de fouten die je noemt – je bent nog maar 24 en was een late starter in vergelijking met sommige van je rivalen?
“Ik denk dat het kan komen door ervaring, het kan komen met een beetje vertrouwen. Op dit niveau is het niet eenvoudig om de perfecte ronde samen te stellen. Soms, als je een pole in WTCR wilt doen, heb je de goede auto voor dat weekend nodig en zorg je ervoor dat alles goed zit als je ziet dat de gaten tussen elke auto zo klein zijn. Dat is iets waar ik me op moet concentreren. Ik boekte vooruitgang tijdens het seizoen, maar aan het einde van het jaar in Aragón, toen je meer aan het kampioenschap dacht dan aan iets anders, eindigden we de kwalificatie in P2 met behoorlijk veel druk. Het was misschien wel de beste kwalificatie die ik heb gedaan, dus ik wil doorgaan met dit momentum. “

Je titelverdediging begint op de Nürburgring Nordschleife, die wordt beschouwd als ‘s werelds zwaarste racecircuit. Ben je opgewonden of ongerust over die prospect?
“Het maakt niet uit, iedereen zal een beetje testen en weer in de auto zitten op een normaal circuit voordat ze daarheen gaan. We zullen wat simulatorwerk doen en we kunnen er met onze wegauto naartoe gaan om de baan een beetje te controleren, alleen om de snelheid en alles wat de Nürburgring Nordschleife is, een beetje op te vangen. Voor mij is hier geen probleem mee. Op een gegeven moment zullen we allemaal het circuit en de auto’s kennen. “

Als je daar gewonnen hebt na een geweldige prestatie in moeilijke omstandigheden, geeft dat je dan het extra vertrouwen dat je weer kunt winnen?
“Precies, het is een nummer dat ik een beetje leuk vind, maar je kunt niet zeggen dat je het leuk vindt, tenzij je liegt of niet snel genoeg gaat. Ik heb er alle vertrouwen in als ik daar aan het rijden ben. Ik hou van het feit dat het een smal pad is met snelle bochten waar je, als je moedig bent, snel kunt gaan. “

Je zei in het begin dat er dingen zijn die aan de technische kant moeten worden ontwikkeld, maar wat kunt u precies verbeteren aan de Lynk & Co 03 TCR, gezien het succes dat het heeft behaald?
“Sommige stukjes kun je verbeteren en beetje bij beetje maakt alles enkele tienden. Ja, de auto ziet er goed uit, maar zelfs als de auto snel is, blijven we de hele tijd werken omdat we op een gegeven moment wat gewicht zullen krijgen en we zullen moeten compenseren met minder vermogen, dit soort dingen. We hebben goede tools aan onze kant nodig om sneller te gaan en met de ingenieur hebben we de hele winter de tijd gehad om over dingen na te denken en er zijn altijd dingen die je kunt verbeteren. “

Hoe belangrijk is online racen en ga je dit jaar meer Esports WTCR-evenementen doen?
“Eigenlijk heb ik vorig jaar veel gedaan, maar de lockdown hielp een beetje om dit te doen, want ik was altijd thuis. Als coureur is het niet normaal om zoveel tijd thuis te hebben. Maar ik zou elke dag twee of drie uur op de sim kunnen doorbrengen, vooral op RaceRoom, waar we met onze auto tegen andere WTCR-coureurs konden rijden. Het was een goede voorbereiding omdat je de druk had van de kwalificatie en de races. De RaceRoom-game is goed omdat de automodellen erg nauwkeurig zijn en het is een goede optie om je voor te bereiden op het nieuwe seizoen. “