WTCR seizoensopbouw met Nestor Girolami

2021 WTCR Nestor Girolami

In zijn eerste twee seizoenen in de WTCR – FIA World Touring Car Cup met ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, behaalde Honda-aangedreven Néstor Girolami vier overwinningen, drie polepositioneringen en twee snelste ronden.

Tot dusverre moet de Argentijn, 31, nog een aanhoudende titeluitdaging aangaan, met zijn pogingen om koning van het WTCR te worden in 2020, verijdeld door een enorme crash op de Slovakia Ring. Maar een solide voorseizoen en een vast plan om het meeste uit de lessen uit het verleden te halen, betekent dat er veel vertrouwen zal zijn voor een sterkere en hardere ‘Bebu’ wanneer het racen op de Nürburgring Nordschleife van 3 tot 5 juni begint.

De start van het seizoen 2021 komt dichterbij daarom ook een vraaggesprek door de WTCR metNestor Girolami. Op de vraag hoe blij ben de Girolami is met het verlop van de testen antwoorde hij: ‘Het is echt heel goed geweest. We hadden vorig jaar veel moeite in de races in Aragón en we zaten niet in het tempo. Om voor een titel te vechten, moet je het seizoen hoog eindigen en de kansen grijpen om te gaan vechten. Dus we waren in Aragón om te zien waar we kunnen verbeteren en tot nu toe zo goed. “

Het afgelopen seizoen was op zijn zachtst gezegd intens met zes evenementen tussen half september en half november. Hoe was het als chauffeur?
“Het was echt vreemd dat ik pas in september kon racen en zo lang moest wachten. Op een gegeven moment dacht ik dat het seizoen misschien niet van start gaat. Eindelijk konden we er het beste uithalen, de organisator en de promotor deden het heel goed en ze hebben zes Europese rondes samengesteld in een heel, heel moeilijke situatie. Maar het was echt moeilijk vanuit het oogpunt van de coureurs, omdat we krappe weekenden hadden met veel races en back-to-back-evenementen. Het was een kort seizoen, maar het was ‘pump, pump, pump’ en voor coureurs kon je niet nadenken over de fouten. Je moest doorgaan. Het was een totaal andere voorbereiding, het was echt heel moeilijk voor iedereen. “

Je won de eerste race van het seizoen op Zolder, scoorde die spectaculaire pole op de Nürburgring Nordschleife, maar toen kreeg je die enorme crash op de Slovakia Ring. Wat voor invloed had dat op je seizoen en was de Nürburgring een race die je had moeten winnen?
“Om eerlijk te zijn op Zolder was het maximale dat we konden doen P10 [in de kwalificatie] en dat was de eerste verrassing voor ons, want Zolder is een circuit waar Honda normaal gesproken heel goed zou moeten zijn omdat het krappe bochten zijn en niet zo lange rechte stukken. We hebben daar ons potentieel gemaximaliseerd met deze P10 die P1 werd in de reverse-grid race en dit gaf me de kans om met een flink aantal punten Zolder uit te rijden. Onze auto was erg goed voor de Nordschleife en we hebben een geweldige ronde gereden. Het team heeft fantastisch werk verricht ter voorbereiding, omdat we daar aan het testen waren en we wisten dat we een hoog tempo hadden. We hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de pole te halen die 10 punten was voor die race. Het was een van de gekke dingen die ik in mijn leven heb gedaan om ‘s nachts de Nordschleife op te gaan, ik zal die paal voor altijd onthouden. Slowakije was het breekpunt waar ik voelde dat we de mogelijkheid verloren om voor de titel te vechten in Race 1 toen we dit misverstand hadden tussen Esteban. Toen kregen we de crash in Race 2. Na Race 1 had ik geen tijd om af te koelen, maar ik moet van die fout leren. Als je de impact ziet, had ik ook de kans om dat te vermijden door de deur niet zo snel te sluiten. De andere coureur [Jean-Karl Vernay] zou kunnen vermijden, maar het is gewoon een vraag van mijn kant om te zien hoe ik het in de toekomst beter kan doen. “

Je sloeg terug in Hongarije, maar heeft de crash in Slowakije u meer getroffen dan u misschien dacht?
“We hadden de 1-2-3-4 voor Honda in Hongarije, het was een sterke race na Slowakije, ook al had ik de mogelijkheid om voor de titel te vechten verloren. De crash was zwaar, maar het ziet er van buitenaf harder uit dan van binnen. Vanwege mijn goede voorbereiding, qua fysieke training met de nek en alle oefeningen die we doen om sterk te zijn, was dit erg belangrijk want op het moment dat je deze grote impact hebt, als je niet in goede fysieke conditie bent, kan het meer pijn doen dan het deed. Voor die situatie moeten chauffeurs echt goed opgeleid en voorbereid zijn. Ik ben er trots op dat ik door kon gaan zonder fysieke gevolgen, maar er waren natuurlijk gevolgen voor de sportieve kant. Ik verloor veel punten en de mogelijkheid om te blijven vechten en het gat met Yann [Ehrlacher] te verkleinen. “

Als je naar de kalender van 2021 kijkt, geeft het hebben van tracks als Vila Real, Adria en Macau op het schema je dan meer hoop op een sterk seizoen?
“Vast en zeker. Van mijn kant voel ik me beter voorbereid dan ooit. Ik train heel hard, ik doe er alles aan om voor de titel te vechten, maar om tot het einde te vechten, geen enkele kans, geen punten te verliezen. Ik moet ook fouten van mijn kant vermijden en het team helpen om de auto zo snel mogelijk te ontwikkelen tijdens dit voorseizoen. Mentaal ben ik erg sterk en ook fysiek. Dit seizoen is mijn derde seizoen in WTCR en ik had het gevoel dat ik de eerste twee seizoenen veel heb geleerd en nu voel ik me echt heel goed voorbereid om ervoor te gaan. Dit is het moment voor Honda om de titel te pakken en ik zal er 100 procent voor inzetten. “

Wat kun je verbeteren door te rijden?
“Ik weet nu beter wat de rivalen zijn, de circuits, het teamwork, hoe ik het maximale uit de auto kan halen, maar ook het maximale uit de baan en alle geheime tracks. Ik race met coureurs die veel ervaring hebben op Europese circuits. Ik heb veel ervaring met Zuid-Amerikaanse tracks. Nu heb ik drie seizoenen in Europa en het laat je de cultuur een beetje beter kennen, hoe je moet aanvallen, hoe je moet verdedigen en ik ontdek veel geheimen die ik niet kende aan het begin van mijn WTCR-campagne. Nu voel ik dat het de tijd is om ervoor te gaan. Om eerlijk te zijn, in het eerste jaar van WTCR reed ik aan de leiding vanwege mijn snelheid en omdat de auto echt goed was. Maar ik had niet zoveel consistentie. Ik heb het gevoel dat ik het gevoel heb voor de auto, hoe ik hem sneller kan maken, hoe ik moet aanvallen. Elk jaar word je een betere coureur, maar elk jaar raak ik meer gewend aan het Europese systeem. “

Je hebt nu twee seizoenen in het WTCR gereden, dus heb je meer respect verdiend van je rivalen?
“Dit is iets wat de anderen te zeggen hebben! Ik denk niet aan wat de anderen van me denken, ik ben alleen aan het nadenken over hoe ik mezelf kan verbeteren en hoe ik snel kan zijn, dan zal het respect zeker komen. Als je het goed doet, moeten de anderen je respecteren, want het is een kwestie van resultaten en het is ook een kwestie van consistentie, het gaat niet alleen om snelheid. “

Moet je harder en bozer zijn om te slagen in WTCR?
“Je moet het moment kiezen om moeilijk te zijn, je kunt niet altijd sterk zijn, want er zijn meer dingen te verliezen dan te winnen als je elke keer moeilijk bent. Om races te winnen moet je sterk zijn, maar om de titel te winnen moet je slim zijn. Dit heb ik van de afgelopen jaren geleerd en wat ik me herinnerde van 2014 en 2015 toen ik de titel won in Súper TC2000. Soms was het geen kwestie van races winnen, maar van slim zijn in moeilijke situaties. ”

Hoe kunnen die titels in Argentinië je helpen bij de voorbereiding op dit seizoen?
“Het eerste kampioenschap is het moeilijkst, want kampioen worden is iets heel, heel moeilijks, ook al is het maar een nationaal kampioenschap. Maar het maakt niet uit. Kampioen worden is iets speciaals en je moet het heel goed doen. Je hoeft minder fouten te maken dan de anderen en deze kampioenschappen lieten toen een gewicht van mijn rug los en nu voel ik me echt zelfverzekerd voor dit seizoen. “